قرن بنزین هوشمند دستگاه استفاده تجهیزات

قرن: بنزین هوشمند دستگاه استفاده تجهیزات استفاده اخبار اقتصادی و بازرگانی

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی بازگشت آرام کارت سوخت به جایگاه‌ها

با گذشت بیش از ۱۱ سال از شروع طرح توزیع کارت سوخت، بیش از ۲۱ میلیون کارت در کشور فعال است 

بازگشت آرام کارت سوخت به جایگاه‌ها

بازگشت آرام کارت سوخت به جایگاه ها

عبارات مهم : بنزین

با گذشت بیش از ۱۱ سال از شروع طرح توزیع کارت سوخت، بیش از ۲۱ میلیون کارت در کشور فعال است

کارت سوخت احتمالا یک بار دیگر به جایگاه های عرضه سوخت بازمی گردد، آن هم در شرایطی که با گذشت بیش از ۱۱ سال از شروع طرح توزیع کارت سوخت، بیش از ۲۱ میلیون کارت در کشور فعال است.

بازگشت کارت سوخت این روزها دوباره در هاله ای از ابهام قرار گرفته هست؛ زمزمه هایی نیز شنیده می شود که بعد از سه سال، جایگاه های عرضه بنزین و نفت گاز موظف به استفاده از کارت سوخت هستند. این عنوان را در بروزترین اظهارنظر، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مطرح کرد و گفت: «اکنون بیش از ۱۱ سال از شروع راه اندازی تجهیزات سامانه هوشمند سوخت روی جایگاه های عرضه می گذرد. این تجهیزات عمر بافایده خود را سپری کرده و قدیمی شده است اند، ولی از آنجا که ارائه بنزین با کارت سوخت الزامی هست، ما موظف هستیم با وجود هزینه های گزاف میلیاردی، از این تجهیزات نگهداری کرده و قطعات مورد نیاز آنها را تامین کنیم.»

بازگشت آرام کارت سوخت به جایگاه‌ها

وی با اشاره به تک نرخی شدن قیمت بنزین در سال ۹۴، متذکر شد: «با تک نرخی شدن بنزین، فرصتی تهیه آن انجام شد تا تجهیزات کارت سوخت در جایگاه ها را عوض کردن دهیم. در این مدت، کارشناسان فنی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بررسی های فراوانی راجع به تجهیزات موجود در دنیا انجام دادند تا مناسب ترین قطعات قابل جایگزین را گزینش کنیم، این بررسی ها مراحل نهایی خود را طی می کنند و منجر به امضای قرارداد و تفاهم نامه خواهند شد.»

موسوی خواه با تاکید بر این که مطابق قانون، سوخت گیری با کارت سوخت انجام می شود، تصریح کرد: «از سال ۹۴ این وقت فراهم شده است تا روی ۱۰۲ نازل و حدود ۴۶ جایگاه عرضه سوخت در اصفهان، قم و تهران، تجهیزات تازه به صورت آزمایشی استفاده شوند که این مرحله تکمیل شده است است و از آخر خردادماه این تعداد جایگاه و نازل به سیستم تازه کارت سوخت مجهز خواهند شد.»

با گذشت بیش از ۱۱ سال از شروع طرح توزیع کارت سوخت، بیش از ۲۱ میلیون کارت در کشور فعال است 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان این که بعد از راه اندازی تجهیزات تازه کارت سوخت، امکان استفاده همزمان کارت سوخت و کارت بانکی فراهم می شود، عنوان کرد: «همه جایگاه های عرضه سوخت موظف به عرضه بنزین با کارت سوخت هستند.»

مدیرکل روابط عمومی شرکت ملی پخش نیز در روزهای گذشته از ارتقای دستگاه های نازل در جایگاه های سوخت خبر داد و گفت: «با ارتقای دستگاه ها، سوخت گیری و پرداخت هزینه همزمان در جایگاه های عرضه سوخت صورت خواهد گرفت.»

فاطمه کاهی با اشاره به راه اندازی تجهیزات استفاده از کارت سوخت در دستگاه های نازل از سال ۸۵ و بهره برداری از آنها از سال ۸۶ عنوان کرد: «۱۱ سال است که این دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند و فرسوده شده است اند، ولی ارائه بنزین با کارت سوخت الزامی است و هنگامی که متقاضی جهت سوخت گیری به جایگاه می رود یا باید از کارت سوخت خودش یا کارت سوخت جایگاه دار استفاده کند.»

بازگشت آرام کارت سوخت به جایگاه‌ها

به گفته وی، «طبق بررسی های کارشناسی که در این زمینه انجام شد، قرار شد در دستگاه ها سخت افزاری روزآمد که هم امکان پرداخت پول از طریق عابربانک را دارد و هم مقدار سوخت و اطلاعات تراکنش سوخت را ارسال می کند، راه اندازی شود.»

مالکان خودروها کارت سوخت بگیرند

با گذشت بیش از ۱۱ سال از شروع طرح توزیع کارت سوخت، بیش از ۲۱ میلیون کارت در کشور فعال است 

پیش از این، دی ماه سال گذشته سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد که «استفاده از کارت سوخت الزامی می شود.» به گفته قشنگ اسماعیلی، «افرادی که فاقد کارت سوخت هستند، باید به منظور جلوگیری از ایجاد مسئله نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.»

وی توضیح داد: «با توجه به این که قانون مصوب مجلس تاکید کرده است که سوخت گیری فقط با کارت سوخت امکان پذیر است و کارت سوخت جایگاه دار فقط جهت موارد مهم استفاده خواهد شد، مالکان خودروهایی که به هر علت فاقد کارت سوخت هستند، باید به منظور جلوگیری از ایجاد مسئله نسبت به اخذ کارت اقدام کنند.»

بازگشت آرام کارت سوخت به جایگاه‌ها

اسماعیلی متذکر شد: «البته جهت وقت ازسرگیری استفاده از کارت سوخت وقت مشخصی تعیین نشده است.»

21 میلیون کارت در کشور فعال است

گزارش ها نشان می دهد که در حال حاضر با گذشت بیش از ۱۱ سال از شروع طرح توزیع کارت هوشمند سوخت، بیش از ۲۱ میلیون کارت در کشور فعال است.

استفاده از کارت هوشمند سوخت در هنگام خرید بنزین و سایر فرآوده های نفتی یکی از الزامات سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ بود تا با کاربردی کردن استفاده از آن، اهدافی همچون سامان بخشیدن به عرضه فرآورده های نفتی، مدیریت مصرف و کنترل قاچاق صورت گیرد. موضوعی که در وقت خود از آن به عنوان پروژه عظیمی یاد می شد و در ابتدا امر بیش از 17 میلیون یکسان در سراسر کشور را در بر می گرفت، بعد از تک نرخی شدن بنزین و با مرور وقت کم رنگ و تنها به کارت های صاحبان جایگاه ختم شد.

وقتی کارت سوخت متولد شد

دومین سال روی کار آمدن دولت نهم بود که ابزار الکترونیکی جدیدی جهت سهمیه بندی و نظارت بر مصرف سوخت در کشور معرفی شد. اندر فایده های این کارت از مواردی همچون کنترل میزان مصرف سوخت و سهمیه بندی و پیشگیری از قاچاق سوخت و همچنین کسب اطلاعات میزان مصرف منطقه ای نام برده شد. بنابراین از تیر ۱۳۸۶ جهت تمامی خودروها در کشور عزیزمان ایران کارت هوشمند سوخت صادر شد و تمامی جایگاه های سوخت مجهز به دستگاه های کارت خوان و پین پد شدند.

احمدی نژاد در حالی موفق شد این طرح را به تصویب برساند كه سه سال پیش از آن مجلس هفتم، دولت را موظف كرد تا از عوض کردن قیمت حامل های سوخت بپرهیزد و بر این اساس طرح تثبیت قیمت ها را تصویب كرده بود كه دست دولت اصلاحات را می بست، ولی وعده های وسوسه انگیز رییس دولت نهم مجلسی ها را هم به حمایت وا داشت. سر انجام 11 سال بعد از اجرای این طرح قیمت بنزین از لیتری ٨٠ تومان به هزار تومان رسیده است.

در خرداد ماه سال ١٣٩٤ قیمت بنزین تك نرخی و هر لیتر هزار تومان شد و به نظر می رسید بعد از آن جهت سهولت در جایگاه های سوخت، كارت های هوشمند از بین بروند ولی به دلایلی از جمله داشتن یك پایگاه داده بزرگ از مصرف بنزین در كشور با این امر مخالفت شد.

از جمله بااهمیت ترین مخالفان جمع آوری كارت سوخت، احمدی توكلی، نماینده پیشین و جنجالی مجلس شورای اسلامی بود. او در نامه ای سرگشاده كه تیر ماه سال 1395 منتشر كرده بود، نوشت: «به دلایل مشروح با از بین بردن كارت هوشمند سوخت شفافیت از بازار بنزین رخت برمی بندد، قاچاق دوباره جان می گیرد، تخلفات بسیاری از جایگاه داران ادامه می یابد و قدرت دولت جهت اعمال سیاست های متعدد اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و تجاری از بین می رود و بالاخره اطلاعات بسیار باارزشی كه جهت تسهیل خدمت رسانی، از جمله تعقیب مجرمان مورد نیاز هست، همه از دست می رود. امیدواریم بدان راضی نشوید.»

تصویب دوباره استفاده از کارت سوخت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ طرح یک فوریتی حفظ کارت سوخت را تصویب کردند که بر اساس اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت که به تصویب نمایندگان مجلس رسید، عرضه بنزین و گازوییل در بخش حمل و نقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت امکان پذیر خواهد بود.

در خردادماه سال گذشته شورای نگهبان طرح اصلاح ماده (۱) قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را تایید كرد. این اقدام در ٢٧ خردادماه انجام شد و بر این اساس عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوییل در بخش حمل و نقل با استفاده از كارت هوشمند سوخت» جایگزین عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوییل در بخش های حمل و نقل، صنعت و كشاورزی با اولویت كارت هوشمند سوخت» شد.

براساس تبصره الحاق شده است به این ماده دولت مجاز است به منظور ترغیب مصرف كننده به استفاده از كارت هوشمند سوخت مختص هر ماشین از سیاست های انگیزشی در چارچوب قوانین و مقررات استفاده كنند. درنتیجه كارت سوخت همچنان باقی خواهد ماند. در صورتی كه دولت قصد داشته باشد در آینده نزدیك دوباره قیمت بنزین را زیاد کردن دهد، استفاده از كارت هوشمند بنزین توجیه پذیر است و در غیر این صورت كاری عبث است.

همچنین مجلس شورای اسلامی پاییز سال گذشته قانون استفاده دوباره از کارت سوخت را تصویب و اعلام کرد مالکان خودروهایی که به هر علت فاقد کارت سوخت هستند، باید به منظور جلوگیری از ایجاد مسئله نسبت به اخذ کارت اقدام کنند. این خبر اندکی بعد از بحبوحه احتمال زیاد کردن قیمت بنزین بر اساس لایحه بودجه ای بود که دولت تقدیم مجلس کرد و شائبه های دو نرخی شدن بنزین را پررنگ تر کرد.

خبرآنلاین / مریم فکری

واژه های کلیدی: بنزین | هوشمند | دستگاه | استفاده | تجهیزات | استفاده | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz